جعفر پتگر؛ تلاشگر ایجاد مکتبی ویژه در هنر نقاشی ایران

به خبرنامه جامع تخصصی لوازم خانگی خوش آمدید

پنجشنبه ۰۲ فروردین ۰۳

جعفر پتگر؛ تلاشگر ایجاد مکتبی ویژه در هنر نقاشی ایران

جعفر پتگر؛ تلاشگر ایجاد مکتبی ویژه در هنر نقاشی ایران https://evarah.ir/2021/09/جعفر-پتگر؛-تلاشگر-ایجاد-مکتبی-ویژه-در-ه/ Thu, 16 Sep 2021 12:03:19 0000 فرهنگ و هنر https://evarah.ir/2021/09/جعفر-پتگر؛-تلاشگر-ایجاد-مکتبی-ویژه-در-ه/

هر هنرمند میراث خود را به نسل های دیگر منتقل می کند و آثار متفاوتی از خود به جای می گذارد. جعفر پتگر ، استاد معاصر نقاشی و نقاشی در ایران ، مانند دیگر هنرمندانی که از سه پایه خداحافظی کرده اند ، آثاری از خود به جای گذاشته است که به مناسبت سالگرد درگذشت …

منبع: خبرگذاری ایواره
جعفر پتگر؛ تلاشگر ایجاد مکتبی ویژه در هنر نقاشی ایران

هر هنرمند میراث خود را به نسل های دیگر منتقل می کند و آثار متفاوتی از خود به جای می گذارد. جعفر پتگر ، استاد معاصر نقاشی و نقاشی در ایران ، مانند دیگر هنرمندانی که از سه پایه خداحافظی کرده اند ، آثاری از خود به جای گذاشته است که به مناسبت سالگرد درگذشت وی می توانیم به آنها اشاره کنیم.

به گزارش ایواره ، جعفر پتگر که در اسفند ماه سال 1391 در شهر تبریز متولد شد ، استاد معاصر نقاشی و نقاشی در ایران است. از اینجا به ابدیت معروف است.
پیتگر برای مطالعه چه روندی را طی کرد؟
این استاد نقاشی تحصیلات ابتدایی خود را در تبریز گذراند و سپس وارد هنرستان “صنایع مستظرفه” در تبریز شد و تحصیل در دوره مقدماتی نقاشی را آغاز کرد. پتگر در سال 1913 وارد هنرستان “هنرهای جدید” در تهران شد و سرانجام به مدت پنج سال تحصیلات خود را در این هنرستان ادامه داد.
این نقاش معاصر در تهران اساتید متفاوتی داشت ، اما دلیل خاص بودن آموزش هایی که از اساتید خود دریافت کرد این است که اکثر اساتید وی در تهران شاگردان کمال الملک بودند که در نهایت رنگ و بوی مدرسه را به او داد. کمال الملک در کار خود. سرانجام ، پس از اتمام تحصیلات ابتدایی ، این هنرمند در سال 1312 وارد دانشکده هنرهای زیبا شد و در سال 1319 با موفقیت فارغ التحصیل شد.
مقالات و دانش آموزان
نقاش جعفر پتگر علاوه بر طراحی نقاشی ، در نگارش مقاله و یادداشت ها نیز تلاش کرده است که نتیجه ای نیز به همراه داشته است. وی در یکی از یادداشت های خود در مورد ماهیت اثر هنری می گوید: “هر اثر هنری پرده ای از جهالت انسانی است که توسط هنرمند برافراشته شده است.” هنگامی که جهالت انسانی پایان یافت ، دیگر پرده ای برای اجراهای هنری وجود ندارد. ” هنرمند همچنین دو کتاب در زمینه هنر نوشت: محدودیت های هنر و انسان و هنر و ابدیت.
او که به عنوان پیرو مکتب کمال الملک شناخته می شود ، همانطور که در اکثر آثار او مشهود است ، با توصیف زندگی مردم در خیابان ها و خریدها مجذوب شد و سعی کرد با استفاده از ترکیب مناسب موقعیت اجتماعی مدلی را که به تصویر کشیده نشان دهد. رنگها
اولین آثار این هنرمند ، برخلاف آنچه انتظار می رفت ، فضایی طبیعت گرایانه دارد و عمدتاً گروه افرادی را که خود نقاش با آنها زندگی می کرد ، منعکس می کند. این آثار عبارتند از: روفوگار ، مرغ فروش قدیمی ، مادر نقاش ، فروشندگان فرش و کالسکه
با گذشت زمان ، با تجربه بیشتر هنرمند ، درک او از ترکیب رنگ ها کاملتر شد و آثار بعدی او نیز بالغ تر شد. به طور کلی ، یکی از مهمترین ویژگی های آثار پیتگر در دوره های بعدی کار او رنگ آمیزی ضخیم است.
اگرچه مطالعات بسیار مفصلی در مورد آثار این هنرمند انجام نشده است و اکثر هنرمندان درک و اطلاعات دقیقی از آثار او ندارند ، اما باید گفت که پتگر یکی از تأثیرگذارترین دانشجویان تهران بود. فریده لاشایی ، فیروز شیروانلو ، علی گلستانه و نامی پتگر نزد وی تحصیل کرده اند.
این هنرمند اولین نمایشگاه خود را در سن بیست و شش سالگی برگزار کرد و از آن زمان برخی از آثار او با قیمت های مختلف در حراج بزرگ تهران به فروش رسید. برخی از این آثار عبارتند از: پیرماد چاپاقی که در سال 2016 فروخته شد و بانویی با رنگ سبز که در سال 2015 به فروش رسید.

پیتگر از نظر پسرش
هاله پتگر ، دختر جعفر پتگر در مورد پدرش می گوید: “پدرم عارف و سالکی بود که بدون وضو نقاشی نمی کرد و همیشه می خواست آثار او در ایران بماند. پدرم گفت هنرمندانی که با هنر خود فکر کرده اند تفکر با مردم ، و هنرمندانی که با خود صحبت کرده اند با مردم صحبت کرده اند. این تفاوت هنرمندان با یکدیگر و ارزش آثار هنری آنها است. به گفته بسیاری از کارشناسان ، جعفر پتگر یک عارف فداکار بود که در این زمینه سقوط کرد از هنر عجیب. “بخشی از بی خانمانی او به دلیل عدم تمایل به شهرت در طول زندگی اش بود.”
به گفته فرزند این هنرمند ، جعفر پتگر ، او علاقه ای به مطالعه آثار خود ندارد و می توان گفت یکی از دلایل نداشتن اطلاعات کافی از آثار او نیز از همین جا ناشی می شود.
فوت کرد
این هنرمند که یکی از مهمترین اهداف و آرمانهای وی تلاش مستمر برای ایجاد مدرسه ای ویژه در هنر نقاشی در ایران بود ، سرانجام در سن هشتاد و پنج سالگی بر اثر بیماری قلبی و کهولت سن درگذشت. جامعه هنر سیاه

اثری از جعفر پتگر

انتهای پیام

منبع: خبرگذاری ایواره
جعفر پتگر؛ تلاشگر ایجاد مکتبی ویژه در هنر نقاشی ایران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.