دوشنبه ۲۸ اسفند ۰۲

تجربه ۲ قرن عالمان بزرگ لواسان در مکتب تهران در گفت وگو با مدیر حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع)

تجربه ۲ قرن عالمان بزرگ لواسان در مکتب تهران در گفت وگو با مدیر حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) https://evarah.ir/2021/09/تجربه-۲-قرن-عالمان-بزرگ-لواسان-در-مکتب-ت/ Mon, 13 Sep 2021 12:11:25 0000 عمومی https://evarah.ir/2021/09/تجربه-۲-قرن-عالمان-بزرگ-لواسان-در-مکتب-ت/

مدیر سمینار امام حسن مجتبی (ع) در لواسان گفت: سمینارها باید خدمتگزار دین و دنیای مردم و راهکارهایی برای ترویج تفکر راستین باشند تا به کمال و رشد جامعه دینی برسیم. حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین معزی وی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: باید از یک سو ضعف سیاسی و اقتصادی …

منبع: خبرگذاری ایواره
تجربه ۲ قرن عالمان بزرگ لواسان در مکتب تهران در گفت وگو با مدیر حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع)

مدیر سمینار امام حسن مجتبی (ع) در لواسان گفت: سمینارها باید خدمتگزار دین و دنیای مردم و راهکارهایی برای ترویج تفکر راستین باشند تا به کمال و رشد جامعه دینی برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین معزی وی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: باید از یک سو ضعف سیاسی و اقتصادی و از سوی دیگر دیدگاه تربیتی دینی وجود داشته باشد. حمله به محیط روحانیت به پایگاه فکری ما ضربه زد.

وی ادامه داد: جامعه ایرانی اسلامی است و خدمات ایران به اسلام و بالعکس خدمات اسلام به فرهنگ ایران سابقه صدها ساله دارد ؛ فرهنگ ما فرهنگ اسلامی است و علوم و معارف این منطقه از سمینارها شروع شده است.

معزی افزود: در گذشته مهد علم حوزه های علمیه بود و امروزه حوزه های علمیه در زمینه تحقیق و روحانیت تخصص دارند. اینها زمینه های علمی موسسه علمی کشور در طول تاریخ بود.

وی افزود: بسته به علمای حاضر در هر منطقه ، برخی از علما در شهرهایی مانند مشهد ، اصفهان ، اراک به قم مهاجرت کرده اند و در شهرهایی مانند بغداد که به نجف مهاجرت کرده اند ، این مناطق مرکز علوم بوده اند. که در آن علما و دانشمندان. “آنها جمع می شدند. یکی از قطب های علمی ایران حوزه علمی تهران است که یک فقه فلسفی است.

مدیر این سمینار یادآور شد: منطقه لواسان با سابقه نزدیک به 2 قرن دارای علمای بزرگی در مکتب تهران بوده است که در محیط پایتخت تهران ، نجف ، کومی و دیگر سمینارها تأثیرگذار بوده و آموزش دیده اند.

سمینارهای الهیاتی راهی برای کمال و رشد جامعه دینی است

سمینارهای لواسان ؛ از ابتدا تا کنون

وی ادامه داد: در سال 1986 یک نیکوکار به نام حاج آقا کیانی قصد اهدای هشت هزار متر زمین را داشت که با حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری مشورت کرد و می گوید تاریخ تهران علمای بزرگی از لواسان داشته و در لواسان خدمت کرده است. سمیناری ندارید ، بنابراین ارزش دارد که در این زمینه به آن اختصاص دهید.

معزی گفت: بدین ترتیب حوزه علمیه امام حسن مجتبی (ع) بازسازی شد و یکی از حوزه هایی است که در سال 89 با برنامه جدید کار بر روی سیستم جدید را آغاز می کند.

به گفته وی ، از اولین روز حوزه انتخابیه ، حدود 2 هزار نفر در این حوزه آمده و رفته اند. در گذشته دانشجویانی در لواسان زندگی می کردند ، اما امروزه به دلیل عدم اقبال و شرایط ، هیچ دانش آموزی از لواسان وجود ندارد.

مدیر این سمینار تصریح کرد: شما می توانید سمینار را به عنوان یک نهاد علمی بشناسید ، اما از آنجا که ما دانش آموز را در فرهنگ تربیت دینی خدمتگزار اندیشه ، فرهنگ و جامعه می نامیم و از هر محیطی با شرایط محلی منطقه آشنا هستیم ، پس اگر محیط آموزشی بازگشت به منزله خدمت است.

مدیر حوزه علمیه لواسان: وظیفه طلبه این است که بحران های روحی را کنترل کند ، اما به دلیل حاکمیت مذهبی ، انتظار می رود که دانش آموز بحران های سازمانی را نیز حل کند و چون هیچ وسیله ای ندارد ، ضعف ظاهر می شود.

وی گفت: ظرفیتی در سطح شهر وجود دارد که اگر جوانی قصد ورود به عرصه آموزش علوم در محیط سخت را داشته باشد ، می تواند در کنار خانواده آموزش ببیند.

معزی گفت: به دلیل حضور ما در شهر و خدمات فرهنگی ، ما برای تبلیغ دانش آموزان نوعی تبلیغ داریم ، اما تحقیق در آموزش عالی در این زمینه بیش از هر چیز برای پذیرش محیط علمی آن نیاز به انگیزه مضاعف دارد.

وی تاکید کرد: مهمتر از گسترش رفتار ماست و ما باید آن را با اعمال خود گسترش دهیم. ما علاوه بر توزیع بسته های فرهنگی مانند پوستر ، خدمات فرهنگی به شهر ارائه می دهیم. ائمه جماعات مساجد شهر از جمله اساتید این رشته هستند و دانشجویان ما در زمینه فرهنگ ، آموزش ، نماز جمعه و سایر مناطق شهر خدمات ارائه می دهند.

مدیر این حوزه تاکید کرد: البته تبلیغات دو طرفه است؛ احتمالاً صدها بار آگهی های مثبت و منفی بیشتری وجود دارد و من به عنوان مدیر نمی توانم همه این شرایط را برآورده کنم و باید محیطی را برای صلح و آموزش تفاهم و طرز فکر جوانان فراهم کنم.

وی توضیح داد: اساس تکلیف دانش آموز به تحصیلاتی که می رسد برمی گردد. دانش کلامی هدف خدمتگزار فقیه و مفسر نیست؛ این هدف نیست.

معزی تصریح کرد: فقه ، تفسیر ، اصول ، منطق ، کلام و تاریخ ، علوم و ابزارهای اساسی برای نتایج یک دانش آموز است. نتیجه کلی یک دانش آموز این است که آماده ارائه کمک معنوی در جامعه باشد. ما یک طبقه نیستیم و جامعه از ما انتظار کمک مالی ندارد ، اما انتظار دارد ما به آرامش برسیم. همچنین به سوالات و شبهات دینی او پاسخ دهید و نیازهای روحی او را برطرف کنید.

سمینارهای الهیاتی راه کمال و رشد جامعه دینی است

ورود شبهات دینی بیش از خروج پاسخ هاست

وی گفت: سرعت ما در مواجهه با تغییرات اجتماعی و سرعت خدمات رسانی متناسب با نیازهای فرهنگی اجتماعی جامعه نیست. در واقع ، آیا ورود شبهات و نتیجه پاسخ ها را ارزیابی می کنید؟ سازگار نمی شود و در آسیب های اجتماعی ظاهر می شود.

معزی گفت: “به عنوان مثال ، کرونا ، که یک بیماری مادی است اما دارای اختلالات روانی است.” ما می گوییم روزانه 700 نفر کشته می شوند و ضرب در 3 به روح و درک جامعه ضربه می زند و جامعه متلاشی و ناامید می شود.

مدیر حوزه علمیه لواسان: تحقیقات نباید چالش های روحی ، روانی و مذهبی یک جامعه را جبران کند ، بلکه باید پاسخی وجود داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه لواسان افزود: تحقیقات نباید چالش های روحی ، روانی و مذهبی یک جامعه را جبران کند ، بلکه باید پاسخی وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: نسبت جراحات و توانایی روحانیت نامتناسب است که منجر به ضعف می شود. مهمتر از حجاب که بسیاری از دانش آموزان نگران آن هستند مسائل اقتصادی است که نان ناچیز را به خانه می آورد و منجر به آشفتگی احساسی می شود. تبعیض سیاسی و اقتصادی یک مشکل در جامعه است ، اما من ، دانشجو ، چقدر باید پاسخگوی آن باشم؟ بنابراین من ضعیف هستم.

معزی گفت: “تأثیرات متفاوت است.” روزگاری ، محل گناه و پاداش محله مشخص بود ، اما اکنون یک فضای مجازی جهان را تسخیر کرده است. بنابراین ما باید قدرت بگیریم ، جایی که ضعیف هستیم و نباید فضا را ترک کنیم ، باید تا آنجا که می توانیم کار کنیم. تلاش ما این است که دانش آموزی که به این رشته می آید قدرت و درک علمی و نیازهای جامعه را بیابد و وسایل کار در جامعه را در اختیار او قرار دهد.

به گفته وی ، کنترل بحران های روانی وظیفه دانش آموز است ، اما به دلیل حاکمیت مذهبی ، انتظار می رود که دانش آموز بحران های سازمانی را نیز حل کند و چون وسیله ای ندارد ، ضعف ظاهر می شود.

مدیر این سمینار گفت: باید انتظار داشت محیط علمی نتیجه عملی داشته باشد. دانشجو اقتصاددان نیست ؛ او وظیفه دارد به شما یادآوری کند که اگر با مشکل مالی روبرو شدید ، مراقب باشید پایه های خود را پاره نکنید.

معزی اعلام کرد: سمینار امام حسن مجتبی (ع) در لواسان ، طبق اعلام مرکز مدیریت قم که در سطح است ، ما در بین 75 سمینار پسرانه در استان تهران جزو 10 نفر برتر هستیم. در کشور ، در میان حدود 280 حوزه انتخابیه پسر ، ما کمتر از 130 نفر هستیم که البته باید آنها را مهمترین حوزه انتخابیه استان قم دانست.

سمینارهای الهیاتی راهی برای کمال و رشد جامعه دینی است

وی با بیان اینکه این مدرسه دارای صفحه اطلاعاتی و 2 صفحه علمی و تخصصی است ، گفت: سمینار لواسان زیرساخت هایی را برای دستیابی به محیط علمی فراهم کرده است که شامل آرامش محیطی ، امکانات اولیه ، امکانات آموزشی ، امکانات آموزشی و اخلاقی ، ورزش های آرامش خاطر می شود. و نور معنوی ، آموزش زبان انگلیسی و عربی و کارگاه های تخصصی. البته ، در دوران کرونا ، فقط مسئله آموزش مجازی وجود دارد.

مدیر این حوزه تاکید کرد: ما معتقدیم که دانش آموزان جوانی که می خواهند وارد جامعه دینی و فرهنگی شوند باید بتوانند باری را تحمل کنند که نیاز به جسم و روح قوی دارد.

معزی تصریح کرد: در تاریخ جامعه فرهنگی و علمی ایران ، دولت ها به دنبال خدمات فرهنگی پس از مردم بوده اند. یعنی مردم ایجاد کردند و حاکمان کارهایی را برای دیدگاه علمی و فرهنگی انجام دادند. به ویژه اکنون که جمهوری اسلامی دولتی مردمی است.

وی تاکید کرد: مزیت سمینارها نسبت به سایر مراکز آموزشی این است که افراد ، ثروتمندان و معتقدان به تربیت دینی بنیانگذاران اصلی ایجاد سمینارها در ایران بودند. مشارکت مردم در این زمینه بسته ای برای کمک به درک آموزش و محیط علمی جامعه است. به عنوان مثال ، در حوزه علمیه امام حسن مجتبی (ع) ، از زمان ساخت ، هیچ ریالی از بیت المال خرج نشده است و خوب است.

معزی گفت: “ما اینجا هستیم تا قدمی در جهت بهبود روح ، جسم و روح جوانان باشیم.” عیوب جامعه را از من و این لباس را از مردم نبینید. به همان اندازه که ما به پزشک نیاز داریم ، وزیران دین و جهان مردم نیز باید در سمینارها آموزش ببینند و این خانواده ها هستند که فرزندان خود را به این هدف سوق می دهند.

/ 6262

منبع: خبرگذاری ایواره
تجربه ۲ قرن عالمان بزرگ لواسان در مکتب تهران در گفت وگو با مدیر حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع)

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.